مانبندی موتورها در ابتدا توسط زنجیر انجام میشد تسمه تایم فابریک خودرو که باعث میگردید موتور ماشین با سر و صدا و اصطلاحاً سنگین کار کند. به همین دلیل و همچنین به علت سادگی استفاده، هزینه کمتر، عدم نیاز به روغن کاری و راندمان بالاتر، به تدریج زنجیر جای خود را به تسمه داد.
تسمه تایم یا تسمه تایمینگ قسمتی از موتور احتراق داخلی است که زمانبندی سوپاپهای موتور را کنترل میکند.تسمه تایم فابریک ماشین در بعضی از موتورها برای این کار بجای تسمه از چرخ دنده استفاده میشود.
اولین تسمه تایم در سال ۱۹۴۵ مورد استفاده قرار گرفتهاست. تسمه تایم فابریک خودرو در سال ۱۹۶۲، خودروی آلمانی «گلاس ۱۰۰۴» اولین خودرویی بود که از تسمه تایم استفاده میکرد و به تولید انبوه رسید. سپس در سال ۱۹۶۶ پونتیاک برای اولین بار در آمریکا از تسمه تایم در محصول Tempest خود استفاده کرد. در سال ۱۹۶۶ شرکت Vauxhall تولید طراحی جدیدی از موتورهای ۴ سیلندر را آغاز کرد تسمه تایم فابریک ماشین که در آن از تسمه تایم استفاده میشد و همین ترکیب بندی امروزه در غالب خودروها مورد استفاده قرار میگیرد.
در موتور احتراق داخلی، تسمه تایم میل لنگ را به میل بادامک (ها) متصل میکند، تسمه تایم فابریک خودرو تا به نوبت بسته شدن و بازشدن دریچه سوپاپها را کنترل کند. یک موتور چهار زمانه مستلزم این است تسمه تایم فابریک ماشین که سوپاپها یکبار در هر دو دور میل لنگ باز و بسته شوند که تسمه تایم این کار را انجام میدهد. این تسمه دارای دندانههایی است تا بوسیله آن، میل بادامک (ها) را همزمان با میل لنگ بچرخاند. تسمه تایم فابریک خودرو در بعضی از طراحیهای موتور، تسمه تایم همچنین میتواند تسمه تایم فابریک ماشین برای به حرکت دراوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده شود.
No comments:
Post a Comment